Wednesday 19 March 2014

Kesempatan

Assalamualaikum

pasti semua pernah dengar perkataan ni.dan adakah korang  pernah berada dalam keadaan ni.tak kiralah sama ada menjadi orang yang mengambil kesempatan atau korang sendiri yang diambil kesempatan oleh orang lain.tepuk dada tanya hati masing-masing.

okey..kita letak kita diri ditempat orang yang suka mengambil kesempatan.banyak cabang dalam ambil kesempatan atas orang lain.contoh ayat 'takpe aku datang lambat arini,.aku kan baik dengan boss.ape ada hal kan??'. ni bagi yang rasa diri memang dah kamcing habes dengan seseorang tu.apa perasaan orang lain yang dengar sedangkan orang tu pon fikir banyak kali nak cakap camtu.biasanya orang camni rasa diri dah cukup bagus.rasa diri ada kuasa veto.itu pilihan dia.

kedua letak diri kita situasi orang yang diambil kesempatan.biasanya orang yang diambil kesempatan lambat perasan diri dipergunakan.iyelah niat baik untuk menolong dan membantu.tapi tak sangka pulak dijadikan batu loncatan untuk kesenangan orang lain.kesian kan.jika dah sedar diri dipergunakan camtu, sedar lah cepat.kalau tak sedar jugak.tak tahu nak cakap apa lagi.tu pon pilihan masing-masing.

rasa cukup tu jek lah.rasanya ayat dan penggunaan bahasa pon macam bersepah.ampun ya pada yang nak baca tu.tapi apa jua keadaan atau situasi, jangan ambil kesempatan.jika terlalu ambil kesempatan dalam kerja, pasti ada yang dilabel bodek.kesian lah pada yang lain.tu pon pilihan masing-masing.jangan buat sesuatu sehingga menyusahkan orang atau menyakitkan ati orang lain.renungkan lah..

No comments:

Post a Comment