Friday 21 March 2014

Bila diri terkhilaf

Assalamualaikum

kita bukan maksum yang tak pernah buat salah sepanjang hayat.kita hanya manusia biasa yang kadang-kadang terkhilaf jugak dari landasan.hanyut dek hasutan syaitan dan iblis yang memang itu kerjanya.nak lihat manusia alpa dan lupa tentang tanggungjawab di muka bumi ini sebagai makhluk Allah s.w.t.

yup..aku jugak manusia yang pernah membuat salah.salah pada Allah..salah pada manusia.aku cuma manusia biasa.tiada kelebihan.hanya berserah 100% pada Allah.minta aku jauh dari leka dengan dunia yang hanya sementara.penuh pancaroba dan agendanya.itu semua ketetuan Dia.

baru-baru ni kampungku digemparkan dengan kes samun dan bunuh.yang dibunuh seorang makcik yang tinggal berseorangan dirumah.yang menyamun dan membunuh adalah anak-anak muda kampungku jugak.kes ni tak rumit.mudah mendapat suspek yang dikehendaki dengan bantuan orang kampung.tahniah pihak polis dan al-fatiha untuk arwah.

kat sini bukan aku nak menyentuh perihal kes itu.pasti semua tau jika membunuh hukumannya pastilah gantung sampai mati.nauzubillah...keadilan tetap akan ada.itu kita serahkan pada pihak berkuasa.itu kerja mereka.biarkan mereka menjalankan tugas.

dalam kes ni yang dibunuh dan membunuh tu semuanya sekampung.pasti lah semua sibuk mengherdik dan mengutuk pada pesalah.yup...kerana mereka bersalah.tapi yang menjadi satu kesedihan pada aku, tentang sikap segelintir manusia yang sibuk mengherdik ahli keluarga pesalah.tulis pelbagai benda dalam media sosial.mepadankan muka si pesalah.menulis itu ini, seolah-olah ahli keluarga tak membacanya.kenapa perlu begitu???

adakah mereka ingin perkara ni berlaku.aku pasti tidak.disebabkan kekhilafan salah seorang ahli keluarga mereka, mereka jugak perlu di perkatakan sebegitu rupa.hormatilah mereka.mereka tetap manusia yang mintak dihormati.ingat tu.tak kan lah sebab nila setitik, rosak sebelanga.sedih..

dan yang paling menarik, ramai yang menjadi keyboard worrior.berkata macam-macam seolah-olah dia dan keturunan baik dan tak buat salah.ingat Allah pilih mereka ni untuk berikan kesedaran pada kita.aku bukan nak sebelah pada yang salah.tapi mereka terkhilaf di dunia.itu ketetapan Allah.siapa kita nak tolak.

ingatlah Allah akan menguji kita mengikut kemampuan kita.hentikanlah segala tohmahan yabg boleh menyakitkan hati keluarga.rasa sedih bila melihat video di tv, bila seorang kakak pesalah begitu sedih bila adiknya dibawa keluar dari mahkamah.aku tau si kakak tau hukuman pada kesalahan adiknya.tapi kasih sayang tetap menebal dalam dirinya.hanya pelukan dan ciuman sementara menyatakan benda tu.

menyayat hati.mungkin tiada niat membunuh.tapi Allah maha tau.ambil dari sudut yang baik.Allah tunjukkan ni untuk memberi masa bertaubat sebelum nyawa diambil.pada yang asyik berkata tanpa rasa bersalah, ingat mati kita pon belum pasti sempat menyebut kalimath Allah.renungkan..kita ada keturunan.kita pon tak pasti kita akan diberikan keturunan yang confirm baik-baik.cuba letakkan diri anda di tempat keluarga mereka.Allah maha mengetahui.

No comments:

Post a Comment